יום רביעי, 2 באוקטובר 2019

הקוסם האחרון

הקוסם האחרון – ליסה מקסוול
הקיבוץ המאוחד, 592 עמ'



כריכה אחורית:



בניו יורק של ימינו הכישוף כמעט נכחד. המעטים שסגולת הכישוף נשמרה אצלם – הכְּשופים - חיים במסתרים ומסווים את מהותם האמתית. כְּשופים שנכנסים למנהטן נותרים לכודים בה בגלל הסף, מחסום של אנרגיה אפלה שמאלץ אותם להישאר באי. חציית הסף תעלה להם באובדן הסגולה המיוחדת להם ולפעמים בחייהם.

אסטה הכְּשופה היא גנבת מחוננת. היא אומנה לגנוב חפצים מכושפים מהמסדר המרושע שיצר את הסף. היא גם ניחנה בסגולה לשנות את הזמן לצרכיה ולכן יכולה לגנוב מהעבר ולאסוף את החפצים הללו עוד לפני שהמסדר מגלה את נוכחותה. הכשרתה נועדה בעצם להכין אותה למבצע סופי ומכריע אחד: לחזור ל-1902, לגנוב ספר עתיק שמכיל את סודות המסדר – והסף – ולחזור אתו אל ימינו, לפני שהקוסם הכריזמטי הארט דאריגן יצליח להשמידו ויגזור בכך את עתידם.

אבל ניו יורק של אותה תקופה היא עולם מסוכן. כנופיות אכזריות ואגודות סתרים שולטות בו. בעולם הזה, הרוחש כשפים, מראה העיניים מתעתע, וכמוהו הקוסם עצמו שמרתיע את אסטה אבל גם מושך אותה. כדי להבטיח את עתיד הכְּשוּפים, ייתכן שאסטה תיאלץ לבגוד בכל ידידיה מהעבר.


****    ****    ****    ****    ****

 אין יותר טוב מלצלול לתוך דפים שמקימים עולם שלם, עולם של פנטסיה וכישוף, קסמים וסמלים ומעברים בין זמנים, שכבות של היסטוריה.


אסטה היא כשופה שהסגולה שלה היא לעבוד עם הזמן, לשנות אותו, לעכב אותו וגם לעבור בין זמנים. היא עוברת אחורה בזמן כדי לגנוב חפצים קסומים מהמסדר שרודף אנשים כמוה לאורך השנים. 

המסע שלה מאה שנה אחורה, לניו יורק של שנת 1902 מאפשר לנו להיות נוכחים בזמן האיטי של תחילת המאה העשרים. זמן שבו ברחובות נשמע שקשוק גלגלי העץ של המרכבות ותקתוק פרסות הסוסים, הרחובות מעלים צחנה של זבל ובשר נרקב, ואמבטיה היא מצרך מותרות של אלה שידם משגת לאפשר לעצמם דירות מוארות נקיות ומרווחות.

העיר שלה, של אסטה, עיר מהירה ותוססת, מלאה בתאורת חשמל ומכוניות מהירות ואנשים ממהרים, נמוגה אל צללי הזמן בעת שאסטה פוסעת אל העיר שבה כנופיות נלחמות זו בזו, התככים אינם מאפשרים לה לבטוח באיש מלבד עצמה, ולעתים גם בתחושותיה שלה היא תתקשה לבטוח.  
בינתיים, כמו כל סוכן סמוי, אסטה נתקלת בקושי לברור בין הנאמנויות שלה, לחברים שהיא יוצרת בעיר הישנה, אל מול החברים שהשאירה מאחור, בעיר העתיד שלה, והמידע החלקי שהולך ונאסף, משנה בכל פעם את נקודת המבט שלה על המשימה ששלחה אותה לעבר הרחוק.

וכמו בסדרת ספרי "נוכרייה", התנועה בין הזמנים מעוררת את הפרדוקס של התאבלות על אנשים, שרק הרגע נפרדה מהם, אבל למעשה הם מתים כבר מאה שנה, והאם היא יכולה לחזור שוב כדי לפגוש אותם שוב?

590 העמודים נסחפים במהירות עם הקצב המהיר של ההתרחשויות, התפניות, המתח לדעת מה יקרה, והתובנות הקטנות שעולות תוך כדי כך, על האופן שבו אנשים נרתעים ממה שאינם יכולים להבין, מנסים להשמיד את מה או מי ששונה מהם באופן שמאיים על דרך ההסתכלות שלהם על העולם, על שכבות הזמן שנערמות בהיסטוריה האנושית, בהיסטוריה של הערים ושל מקומות המגורים.
מומלץ בחום.



אין תגובות: