יום שלישי, 24 בספטמבר 2013

הזמן השבור

הזמן השבור – אריאלה בנקיר
הוצאת ידיעות אחרונות – ספרי חמד, 454 עמ'
סדרת פרוזה-עשרה



מיקי גונן התייתמה מאביה שנהרג בתאונת דרכים. אמה נפטרה עוד קודם לכן, והיא מסרבת להצטרף לדודתה העוברת לגור בלונדון. במקום זאת היא נרשמת לפנימייה יוקרתית. חבריה לכיתה מציקים לה באכזריות, ומיקי מוצאת מקום מפלט קבוע בפינה חבויה בספרייה השקטה. יום אחד מיקי נשאבת לתוך ספר עתיק ומאובק בכריכת עור שמצאה על מדף, ועוברת לארמון המלכה בממלכה עתיקה בשם ארבוריאה, באי סרדיניה בימי הביניים. שם היא נאלצת ללמוד להתנהל בעולם עתיק שהחוקים שלו שונים, הטכנולוגיה לא קיימת. הבעיה העיקרית היא, שהספר שהביא אותה לארבוריאה התרוקן מהמילים, ומיקי לא יכולה לחזור לחיים שלה בשנת 2012 כל עוד הדפים החלקים לא יתמלאו בחזרה במילים. בינתיים היא לומדת לאלף בזי ציד, לירות בחץ וקשת, לגלף בעץ, להכין שיקויי מרפא, ללבוש שמלות במקום ג'ינס קרוע וטריקו (ולבישת שמלות בימי הביניים אינה כה פשוטה ודורשת סיוע של המשרתת), לרכוב על סוסים, זוכה לבן לוויה מקסים שיהפוך לאהוב ליבה, ולחברה טובה וקרובה. באופן כללי החיים בימי הביניים בממלכה העתיקה נראים טובים יותר מהפנימייה המנוכרת. אבל לא הכול טוב, מיקי נקלעת לסכנות חיים בסבך תככים ומזימות בארמון, וגם רוחות המלחמה מתחילות לנשב. בינתיים, האומנת הזקנה בעלת כוחות כישוף, שחלמה את בואה לממלכה, עסוקה באיסוף עשבים וצמחים שייצרו שיקוי שיאפשר להחזיר את האותיות לספר. מיקי מוצאת בספר רמז לגבי מותו של אביה, ונשאבת למסע של חיפוש אחר רמזים נוספים שיאפשרו לה להגיע לפתרון, מסע שיימשך גם לאחר שובה לפנימייה בשנת 2012.

לאורך הספר עוברת מיקי תהליך פנימי של התבגרות וצמיחה מתוך עצם ההזדמנות שהשינוי במקום ובזמן מאפשר לה, למצוא את הציר הפנימי שלה. היא מלאת סקרנות, שואלת ולומדת ומנסה להבין כל דבר שהיא נתקלת בו, היא לא מוכנה להשלים עם עוול וחוסר צדק, ומוכנה אף לסכן את עצמה למען עשיית הדבר הנכון בעיניה. מיקי שתחזור לפנימייה שוב לא תהיה אותה נערה חריגה, שקטה ומופנמת שמקבלת בהכנעה את ההצקות של חבריה לכיתה. 

אתם אולי אומרים לעצמכם, ילד שנשאב לתוך ספר? כבר קראתי כאלה. יש סיבות טובות לקרוא את הספר הזה. זהו ספר שהוא רומן היסטורי, שיש בו קצת מדע בדיוני או פנטסיה, הרבה סיפור חניכה, והוא מעניין מכול הבחינות האלה. אריאלה בנקיר כותבת בצורה מרתקת. הספר מבוסס על תחקיר מעמיק שלה של ההיסטוריה של ארבוריאה, ושל החיים בימי הביניים. בסוף הספר פירוט קצר של הבסיס ההיסטורי לסיפור. אנו מקבלים הצצה מרתקת ומלאת חיות להיסטוריה של ממלכה עתיקה שרוב הסיכויים שלא שמעתם עליה בלימודי ההיסטוריה בבית הספר, כמו גם לחיי היומיום בימי הביניים ברחובות ובשווקים, בארמון, ובשדות. בנקיר מצליחה להטמיע את הפרטים הרבים בסיפור באופן אינטגרלי ובחוכמה, כך שהתקופה קמה ועומדת לנגד עינינו ללא צרימה. הצבעים, הריחות והקולות. כמו שכל ספר טוב עושה, הוא מעמת אותנו מול מה שנראה לנו מובן מאליו במאה ה-21, ומאפשר להביט בו בעיניים חדשות.
ספר מקסים, שבסיומו ברור שיהיה לו המשך, מיקי כנראה תעבור לשיקגו במאה ה-19. יש למה לחכות!

אין תגובות: