יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

המסע המוזר של מר דאלדרי

המסע המוזר של מר דאלדרי – מארק לוי
ידיעות אחרונות – ספרי חמד, 318 עמ'

 
"למעשה יש לך כישרון, אבל העניין החשוב יותר הוא שיש בתוכך סיפור שאת לגמרי מתעלמת ממנו."

הסיפור מתחיל בשנת 1950 בלונדון, לקראת חג המולד. חמש שנים עברו ולונדון עדיין מתאוששת מהמלחמה. אליס מבלה בדירתה עם בני החבורה שלה. חמישתם מחליטים לצאת למחרת לברייטון לחגוג את חג המולד הקרב ובא, לבלות ביריד השעשועים. אליס עדיין לא יודעת אבל הנסיעה לברייטון תהווה נקודת מפנה שתשנה את כל מסלול חייה. ביריד השעשועים אליס תפגוש במגדת עתידות. זו אומרת לה שהגבר שתהיה לו משמעות בחייה עבר הרגע מאחוריה, ושהיא תפגוש שישה אנשים לפני שתגיע אליו. היא אומרת לה שהיא תצטרך לעבור מסע.
למחרת אליס פוגשת שוב את השכן הכעסן המתגורר בקומה שלה, הצייר שרוגז על כך שהיא קיבלה את הדירה עם חלון הגג, שכל כך רצה בה. הקשר ביניהם מפשיר מעט ונעשה ידידותי, והיות ששניהם בודדים בלונדון בערב חג המולד, הם מחליטים לבלות אותו יחד. הם נוסעים שוב אל מגדת העתידות, שמרחיבה את הניבוי: אליס תצטרך לצאת למסע אל עברה, מסע שבמהלכו היא תגלה שמה שהיא חשבה כמציאות, לא היה המציאות. מגדת העתידות גם מוסרת לה: המקום שאליו עליה לנסוע הוא איסטנבול.
אליס היא "אף" – בעלת חוש ריח מפותח והיא עובדת בניתוח ריחות ומיצוי נוסחאות לבשמים. בעוד אליס והשכן, מר דאלדרי הולכים ומתיידדים, הוא מציע לה הצעה מפתיעה, לנצל את כספי הירושה שזכה בה ולנסוע לטיול קסום לאיסטנבול, שם תוכל אליס לחפש אחר ריחות שונים ומשונים שיעשירו את תחום עבודתה, ודאלדרי יוכל לצייר צמתים סואנים.
במהלך המסע אנו מבלים יחד איתם במראות, בריחות ובקולות של איסטנבול בשנות החמישים. אליס אכן, תגלה על עצמה דברים מפתיעים, והחיים שלה יקבלו תפנית מעניינת.

הספר כתוב נפלא, הדיאלוגים, ההיכרות ההולכת ומעמיקה עם הדמויות הראשיות אליס ודאלדרי, האופן שבו מתואר הקשר המוזר ביניהם, תיאורי המקומות. אהבתי את דרכו הנבונה של הסופר לאפיין את התקופה מבלי להעיק ב"שיעור היסטוריה", הנה דוגמא באנקדוטה הבאה- אליס ודאלדרי מגיעים לאירוע מכובד בבית השגרירות האנגלית באיסטנבול. אשת השגריר מתפעלת מהשמלה המקסימה שאליס לובשת שהיא בסגנון 'המראה החדש'- (חפשו בגוגל), ומבקשת לברר מי החייט. אליס משיבה לה ש"על פי התווית שעל בטנת השמלה שלי, גברתי, מדובר באדם בשם כריסטיאן דיור." בתקופה שאליה מתייחס הספר, דיור רק התחיל להתפרסם. אבל 'שיעור ההיסטוריה' המתוחכם שלנו לא מתמצה רק באופנה. ולא על כך נסוב הספר, כמובן. הספר שייך לסוגה של מסעות שאדם עורך, שמוליכים אותו להכיר את עצמו, ללמוד על עצמו דברים שלא ידע, להשתנות, להתפתח. הספר עושה זאת בדרך כייפית. זהו פשוט ספר קריא וחמוד להפליא.  

ההוצאה שינתה את שם הספר, הנקרא כעת: 
חייה השניים של אליס

אין תגובות: