יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

מסע הדרקון

מסע הדרקון – אן מק'קאפרי
הוצאת אופוס, 369 עמ'


השני בסדרת "דברי הימים של פרן", אחרי "מעוף הדרקון"
קורי הכסף הקטלניים שוב צונחים מ"הכוכב האדום" אל פרן. רוכבי הדרקונים נלחמים בהם באוויר, פולטים להבות שמשמידות אותם בטרם יגיעו לאדמה ויאכלו כל חומר אורגני על האדמה.
אבל הכול יותר מסובך הפעם. לאחר שבעמל רב הצליחו לנתח את הדפוס של נפילות הקורים ולבנות לוחות זמנים, הכול משתבש. הקורים נופלים לא בעיתוי הנכון, לא במיקום הנכון, וגם לא במשך הזמן שלפי הלוחות הכתובים.
בספר הקודם עברו רוכבי הדרקונים הותיקים דרך ה"ביניים" המקפיא, חסר הזמן והתחושה, 400 מחזורים קדימה בזמן כדי לסייע למעטים שנותרו להילחם בקורים. כעת מתברר שלא קל להסתגל לכך שהזמנים השתנו, והם ממשיכים לדבוק בדרכיהם הישנות, ומקוממים בכך את רוכבי הדרקונים הנוכחיים, ואת שאר אנשי כוכב הלכת.
בנוסף גם הפוליטיקה השלטונית על הכוכב כבר אינה כל כך נוחה, ושוב עולים קולות כנגד רוכבי הדרקונים על אופן התנהלותם ועל זכויות היתר, שקשה לאחרים להשלים עימם, מבלי שייתנו את הדעת לכך שאלו מסכנים את חייהם בהתמודדות עם הקורים הקטלנים.
ההיסטוריה של המין האנושי רצופה שכחת הבלתי נעים, הבלתי רצוי, אומרת מק'קאפרי. מקור אימת העבר ייעלם אם מתעלמים מקיומו, הכול משגשג, ולמה לדאוג לעתיד רחוק ובלתי ידוע?
אבל החיים הם לא רק הישגי הנעורים. "תקופת ההתבגרות היא שלב בחיים, לא קריירה בפני עצמה. כשאדם מתבגר, הוא מבין שהחיים גם נמשכים." כך בחייו של אדם, כך בחייה של אומה, או כוכב לכת. פ'לאר, המנהיג הנבון מנסה לתמרן בין הלחצים השונים והרצונות המנוגדים, ולנתב את כולם לעבודה משותפת למען מטרה שצריכה להיות חשובה לכל מי שחי על כוכב הלכת – הדאגה להישרדות של כולם, תוך שמירה על ערכים של הגינות ושיתוף.
"אני חושב שאתמול הבנתי עד כמה צרה יכולה להיות דעתו של אדם, הדואג רק למה שצריך להיות שלו, עד שהוא שוכח מה יש לו, ומה הוא צריך לעשות." אומר אחד מרוכבי הדרקונים הותיקים, המתחיל להבין שאין מנוס מלקבל את שינויי העתים ולהסתגל למצב החדש, על דרישותיו. התעקשות דוגמטית על האופן שבו התנהלו הדברים עד כה, מונעת מהאדם לראות את התמונה הגדולה.
אן מק'קאפרי, רוקמת בכישרון רב עולם שלם, על נופיו, אנשיו, הפוליטיקה שבו, חלוקת המעמדות, דרך החיים שבו. מקסים האופן שבו היא משלבת לתוך הסיפור טכנולוגיה עכשווית ושגורה לנו, במסגרת המאמצים שעושים האומנים בעולם זה להצליח להבין ולפתח טכנולוגיה שהייתה ידועה לקדמונים ואינה מוכרת בעולמם. כמו מכשיר "רואה רחוק" שמאפשר להביט דרכו לכוכב אחר, או מכשיר "כותב רחוק" שמאפשר להעביר מסרים מיידיים על פני מרחקים. 

מתוך העולם שבראה מק'קאפרי היא מעמידה מראה שמשקפת את דרכי ההתנהגות, החשיבה וההתנהלות של בני האדם. כך, שהספר, שנקרא בשטף כסיפור מעשה מרתק, מתיישב לו במגירת ה"היום הבנתי משהו חדש". 


אין תגובות: