יום שני, 24 במאי 2021

להפוך לאומן בשאלת שאלות

 

להפוך לאומן בשאלת שאלות – יוסי קדמי

240 עמ'.



ספר עיון.

ד"ר יוסי קדמי הינו מאמן בשיטת NLP ובספר זה הוא מנתח את השיטה שלו לשאול את השאלות הנכונות במהלך הטיפול.

הספר הוא כלי שימושי לעוסקים באימון וטיפול.

חשוב להבין, שקיים הבדל גדול בין לשאול שאלות ולתת למתאמן לחשוב, לבדוק ולהשיב עליהן את התשובות שלו, ומתוך כך יתאפשר לו להבין מה נחוץ לו, מי הוא ומה הוא, ומה נכון לו ואיך לפעול כדי להשיג זאת, לבין לומר לו ולכאורה לתת לו תשובה, או להכתיב לו פעולה, ששוללת ממנו את החקירה הפנימית החשובה הזו.

כשאומרים למישהו מה לעשות, בעצם מחלישים אותו כי נותנים לו להבין שהוא לא יכול בכוחות עצמו להגיע להבנה של מה נדרש.

לעומת זאת, שאלות טובות, שאלות נכונות, נותנות לאדם תחושת ערך, עוצמה, מוטיבציה. ועימן האדם מקבל גם את היכולת להמשיך ולשאול את עצמו את השאלות האלו בהמשך חייו.

בנוסף לכך הספר יכול לשמש ככלי לחקירה אישית, לצורך הבנה של המניעים שלנו, אופן הפעולה שלנו, הערכים שמצויים בבסיס מי שאנחנו, ומשמשים כמנוע לפעולות שלנו.

כולנו שואלים את עצמנו שאלות כל הזמן, כל היום, 24/7.

רק, שרוב השאלות שלנו הן בדרך כלל תלונות. למה עשיתי ככה? או למה לא עשיתי את זה או את זה? למה אמרתי לו מה שאמרתי, או למה לא עניתי לה את התשובה הזו והזו. מה לא בסדר אצלי? למה אני לא מצליחה?

אלו שאלות מחלישות שלא מקדמות אפשרות להגיע לפתרון ולתחושת רווחה.

כך, שללמוד לשאול שאלות נכונות היא דרך חשובה להעצים את עצמנו, ליצור לעצמנו איכות חיים טובה, בסיס של ביטחון ואופטימיות.

זה לא ספר פרוזה שקוראים בשטף, זה ספר לימוד. הפרקים הראשונים הלכו לי די לאט ובחריקות קלות. אבל, באיזה שהוא שלב "נכנסתי לראש" של הספר, והתחלתי לעבוד עם הספר. לשאול את עצמי את השאלות ולעשות את העבודה, ונפתחו לי הבנות.

דוגמא לשאלות בוקר מחוללות פלאים:

  • ü     מה הדבר שמשמח אותי ביותר בחיי?
  • ü     מה הדבר שאני הכי גאה בו בחיי?
  • ü     ממה אני הכי נהנית בחיי כרגע?
  • ü     מי ומה אני אוהבת?

דוגמא לשאלות ערב מחוללות פלאים:

  • ü     מה הענקתי היום?
  • ü     מה למדתי היום?
  • ü     כיצד העשיר היום שחלף את החיים שלי?

פרק 7 מתייחס לשאלות התחברות למהות של האדם, לדברים שהופכים אותו למאושר, שמרגשים אותו, שעבורם הוא מוכן לתת את כל מה שיש בו, הדברים החשובים לו ביותר בחיים. אלו ה'ערכים' של האדם.

החקירה שמתאפשרת בפרק זה היא חשובה ותורמת מאד לפתוח הבנות, לפעמים מפתיעות, על עצמנו ואני ממליצה מאד להקדיש לפרק הזה את מלוא הזמן שמגיע לו.

אין תגובות: