יום חמישי, 28 באוגוסט 2014

פרנסוס על גלגלים

פרנסוס על גלגלים – כריסטופר מורלי
הוצאת זיקית, 195 עמ'



מה אפשר לומר על ספר שכולו הנאה צרופה? פשוט תקראו. אני קראתי אותו פעמיים ברצף, ואני די בטוחה שאמשיך ליהנות ממנו גם בקריאות נוספות.
על מה הספר? על חנות ספרים ניידת המתנהלת בתוך קרון בשם "פרנסוס", שבעליו מבקש למכור אותו לאחיה של הלן מקגיל, המספרת. כדי למנוע מאחיה לרכוש את הקרון ולצאת לעוד מסע במקום לעבוד בחווה, היא רוכשת את הקרון בעצמה, ומתוך גחמה היא יוצאת למסע בדרכים למכור ספרים, לראות בפעם הראשונה זריחות ושקיעות ולנשום את האוויר הצח. בעוד הקרון מתגלגל בין העיירות במערב האמריקאי, אנו חווים את מסעה של אישה לעצמאות ולשחרור מכבלי המעמד, מגבלות האחריות ונורמות ההתנהגות המצופות מאישה. הרפתקה שהתחילה כתעלול או כגחמה הפכה בשביל הלן מקגיל למהות החיים עצמם. והלוא זהו מסר כל כך פשוט וכל כך נכון. אם לא תצא מאזור הנוחות שלך, איך תגיע למקומות חדשים ולהבנות חדשות לגבי עצמך ולגבי יכולותיך?

בעיקר מעביר הספר את אהבת הספרים ואת הקשר בין ספרות טובה לבין איכות חיים. "מה זה ספר טוב?" שואלת הלן את עצמה, ומשיבה: "בספר טוב צריך להיות דבר-מה פשוט. וכמו חווה, עליו לצאת מאזור הצלע השלישית, ועליו להיות בעל לב פועם." שוב- כל כך פשוט, כל כך נכון. והספר הקטן והמקסים הזה, "פרנסוס על גלגלים", עונה על כל הקריטריונים והוא בהחלט ספר טוב, ממש.

אין תגובות: