יום שלישי, 22 בינואר 2019

מעשי קסמים


מעשי קסמים – טרי פראצ'ט
כנרת, 300 עמ'


כריכה אחורית:
קוסם נולד – כוח קסמיו העצום בא לו מבית אביו. בעצם קיומו הוא מביא את עולם הדיסק, הרוכב בחלל על גב צב ענק, אל סף מלחמה טאומאורגיקאלית.*
מי שמעיז לעמוד מולו הוא סתמרוח, כשף שנחשב, ללא הצדקה מתברר, כלא-יוצלח.
* דבר רע מאוד
עוד ספר הרפתקאות רב דמיון, שופע הומור וסוחף!
מאת סופר הפנטזיה הנודע טרי פראצ'ט

ספר על עולם של קסמים ומכשפים עם כובעים מחודדים וגלימות, ברמת נונסנס שחוצה את גבולות ההיגיון (חה!).
בגדול העלילה היא פשוטה, קוסם מגיע ומשתלט על עולם הדיסק, קודם על המכשפים, ודרכם על כל העולם, והיחיד שמצליח לעצור אותו, הוא סתמרוח, מכשף לא ממש מוצלח, שעל הכובע המחודד שלו כתוב "מחשף" וזה אמור להוכיח כנראה שהוא כן. זאת, בעזרת חבורה של אנשים די מוזרים.
אבל סתמרוח ממש לא מנסה להיות גיבור, למעשה, הוא ממש עושה ככל יכולתו כדי לא להיות גיבור, וכדי להצליח להתחמק מכל סיטואציה מסוכנת או שנשמעת כמסוכנת.

"לפני שעה פחדת שהעתיד שלך יהיה משעמם ועלוב."
"אני רוצה שהוא יהיה משעמם ועלוב," אמר סתמרוח במרירות. "אני פוחד שהוא יהיה קצר."

וגם זה:

"סתמרוח, אני מכירה אותך רק שעה, ומדהים אותי שאתה חי כל כך הרבה זמן!"
"כן, אבל אני חי, נכון? יש לי מין כישרון לזה. תשאלי את מי שאת רוצה. אני מכור."
"מכור למה?"
"לחיים, התמכרתי להם בגיל צעיר ואני לא רוצה לוותר עליהם"

משום מה, זה לא כל כך מצליח לו, ומשום מה הוא מוצא את עצמו היחיד שמעז להילחם נגד הקוסם, ואף לנצח אותו.
וכל זה קורה בשפה המיוחדת של טרי פראצ'ט עם ההומור האינטליגנטי והמוטרף שלו, ורק אחרי שאתה מסיים לקרוא אתה מתחיל לחשוב, על איך שבני אדם בעצם לא ממש יודעים מה גבולות היכולת שלהם, עד שהחיים לא מאלצים אותם לעמוד בפני קושי, או מכשול שמכריח אותם להתמודד ולגלות בעצמם כוחות.
ואני ממשיכה וחושבת, עד כמה שלא נכון לשפוט בני אדם על פי מה שהם ברגע המסוים, כי כל אחד יכול להשתנות, להתפתח, להתגלות כגיבור, לגלות יכולות וכישורים ורעיונות מדהימים.

ולכן, מכל הפנינים שהספר הזה מלא בהן, אביא שני ציטוטים שבעיני מסכמים את המסר של הספר:

"הכישרון רק מגדיר את מה שהאדם עושה, זה לא מגדיר את המהות שלו. עמוק בפנים, אני מתכוון. כשאתה יודע מה אתה, אתה יכול לעשות כל דבר." (עמ' 181)
"חיוני שתזכור מי אתה באמת. זה חשוב מאד. לא כדאי לסמוך על אנשים אחרים או על דברים אחרים שיעשו את זה במקומך. הם תמיד טועים." (עמ' 285)

אין תגובות: