יום שבת, 6 ביולי 2013

בעל החידות מהד - פטרישיה מקקיליפ

בעל החידות מהד – פטרישה מקקיליפ

הוצאת עם עובד, 223 עמ'.



ז
הו הספר הראשון בטרילוגיית הד.
מה קורה כשאתה מתחיל לגלות שהשם והמקום שנולדת אליהם, אינם כל מה שיש לך. שאלפי שנים לפני שנולדת, כבר התוו עבורך שם, דרך, יעוד. האם תלך אחרי היעוד שלך? האם תבחר להביט קדימה ותלמד, ותעשה את מה שעליך לעשותו? או שמא תנסה להימלט, כמו יונה, שכשאמרו לו "קום לך" הוא מייד תפס את האוניה הראשונה בכיוון ההפוך?
"בעל החידות מהד" מציב את השאלה הזו ומתמודד עימה באופן מסקרן.

מורגן, נסיך ממלכת הד, רצה להמשיך למשול בממלכה השקטה, הרגועה מאד, הנידחת. להיות קרוב לאדמה, לטבע, להיות איכר. אבל מורגן מסומן מלידתו בשלושה כוכבים על פניו, וזו רק אחת מהחידות שמורגן, "בעל החידות" ייאלץ לפתור במהלך מסע שבו הוא מוצא נבל וחרב מכושפים, שגם עליהם חרותים אותם שלושה כוכבים.

אז זהו סיפור מסע, שהוא גם סיפור של תהליך היכרות של אדם עם עצמו, עד מעמקיו, תהליך התמודדות מייסר שמעמת אותו מול פחדיו ומחלץ מתוכו כוחות שלא היתה לו כל דרך לדעת כי הם מצויים בו, בטרם יצא למסע הזה.

זהו ספר שיש בו כישוף וקוסמות, אבל בעיקר שאלות של זהות, ומהות, ויעוד שנכפה על אדם.

הספר הזכיר לי את אחד הפסוקים האהובים עלי ביותר בתנ"ך, הדברים שנאמרים לירמיהו הנביא:
בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ, וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ, נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ


ו
זו שאלה לא פשוטה, להעמיד את חופש הבחירה, לבחון את משמעותו, אל מול האפשרות שחייך מוקדשים ליעוד שנקבע עבורך הרבה בטרם נוצרת. זה מעניק משמעות גדולה לחיים, אבל בו בזמן מעלה את השאלה, האם טמונה משמעות נשגבת, בדברים שאדם עושה מתוך שנכפה לעשותם?

ההתנהלות של מורגון מקסימה. זהו איש צנוע, שאיננו מחפש תהילה, שמתנהל בדרכו הייחודית, ומגיע להישגים גדולים כאשר מה שמניע אותו הוא הסקרנות והרצון לדעת, ולא האמביציה של כוח או מעמד או רכוש. הרגע העיקרי שבו ניסה לברוח מן היעוד שלו היה כשהתברר לו שהיעוד שלו כולל גם את החרב ואת האפשרות של הרג ושל אלימות. מורגון מדגיש את החוק השלישי של הקוסמים: הקוסם ששומע קריאה לעזרה ומסב גבו אליה, הקוסם שבעומדו פנים אל פנים מול הרוע אינו מרים את קולו, הקוסם שבבקשו אחר האמת מפנה לה עורף- הם קוסמי השקר.


אלו ערכים שצריכים להיות נר לרגליו של כל אדם שרוצה להחזיק באנושיות.


שלושת ספרי הטרילוגיה:

אין תגובות: