יום רביעי, 19 ביוני 2013

ארץ לא נודעת

ארץ לא נודעת – קוני ויליס
הוצאת כתר, 214 עמ'


שלושה סיפורי מדע בדיוני, שונים באופיים קובצו תחת ספר הנושא את שמו של הראשון, הארוך מבין השלושה.

"ארץ לא נודעת" מספר על שני סיירים בעולם חדש ולא נודע, שבו עליהם למפות את העולם, בלווית חייזר מקומי שתפקידו לפקח על כללי ההתנהלות הפוליטית הנאותה (פוליטיקלי קורקט) שהכתיבה הממשלה. אסור להשאיר טביעות רגליים, אסור להעביר לילידים טכנולוגיה זרה, אסור לקלל. תוך כדי ההתמודדות עם העולם הזר, עם הכללים המצרים את צעדיהם, ועם הדרישה להמשיך ולחקור את החלקים הלא ממופים, מתמודדים שני הסיירים גם עם ארץ לא נודעת אחרת – ארץ המיניות והאהבה.

"משמרת אש" מדבר על סטודנט להיסטוריה החוזר בזמן במסגרת מבחן הסיום שלו, לכנסיית סיינט פול בזמן מלחמת העולם השניה, תקופת הבליץ. הסטודנט הלכוד בעבר איננו יודע מה התפקיד שעליו למלא והוא צריך ללמוד זאת במהלך שלושת חודשי שהותו שם, עד שיחזירו אותו הביתה – לעתיד. מי שביקר בעבר, לעולם לא יהיה אותו אדם שהיה קודם לכן. הניסיון להציל את חייהם של מי שמתים מזה מאה שנה, נוגע ללב ומעורר מחשבות על מה זו אנושיות. אי אפשר להציל משהו לנצח, אבל אולי זה אפשרי? אם הצלת את חייו של אדם, ולמחרת הוא נפטר, האם מעשה ההצלה, עצם פעולתו של אדם להציל אדם אחר, נותר שמור לנצח, האם האדם ניצל לצמיתות?


"אפילו המלכה" – כן, אפילו המלכה מקבלת מחזור בעולם מטריארכלי, שבו הנשים הצליחו להשתחרר מהשעבוד הגברי, גם באמצעות כדורים שפוטרים אותן מהמחזור החודשי. סיפור קצר, מצחיק מאד, אבל משאיר שאלות למחשבה. עד כמה אנחנו משועבדים למגבלות הביולוגיות שלנו, ועד כמה הניסיון להשתחרר מהן הוא הוא השעבוד האמיתי.

אין תגובות: