יום חמישי, 9 במרץ 2017

סיפורי מלחמה לילדים

סיפורי מלחמה לילדים – אקיוקי נוסקה
הוצאת ידיעות אחרונות-ספרי חמד, 159 עמ'

"מרבית האנשים מתאימים את עצמם לתקופתם, שוחים עם הזרם ללא דאגות ואינם מייחסים חשיבות למתחולל בעמקי נשמתם. נראה שכדי לחוש בטעמו של השגשוג, עלינו להחביא עמוק את רגשותינו האמיתיים, אולם כולנו נושאים איתנו את המלחמה."
זהו קובץ סיפורים הכתובים במתכונת של סיפורי ילדים, אך למעשה הם מכוונים למבוגרים. הסיפורים על יפן בתקופת מלחמת העולם השנייה, בסמוך למועד כניעתה של יפן במלחמה, ה-15 באוגוסט 1945, "חמישה עשר בחודש השמיני, השנה העשרים לקיסר שווה"- כפי שמוכתר כל אחד משנים-עשר הסיפורים, מאירים את המלחמה מזווית פחות מוכרת. איך זה עבר על היפנים? הסיפורים משלבים בין שפה של סיפור ילדים, שיוצרת ציפייה לסיפור תמים וקסום, לבין התכנים הקשים, המשלבים בין מציאות קשה לבין בדיון שמסייע בידי אותה מציאות קשה. והסיפורים טבולים בעצב רב.
הסיפור הראשון, "מעשה בלוויתן גדול מדי שהתאהב בצוללת קטנה" הוא האהוב עלי מכולם. יש בו בנוסף למוראות המלחמה, היבט אנושי – מצחיק לומר זאת, שכן הסיפור כולו מדבר על לוויתן. אבל הלוויתן הזה גדול מדי, ואצל הלווייתנים זה לא טוב, לכן אינו יכול למצוא זיווג, והוא בודד. הסיפור מלווה את מחשבותיו של הלוויתן העגום והבודד, שממשיך לקוות שימצא בת זוג שתהיה גדולה מספיק, כך שתהיה מתאימה לו. בת-הזוג שהוא מוצא היא צוללת קטנה..
הסיפור על האם שנהפכה לעפיפון הוא אחת ההמחשות היותר מחרידות לעוצמתה של אהבת-אם המוכנה לעשות הכול על מנת להציל את בנה.
לאורך הסיפורים נשזרים חייהם של בני-אדם ובעלי חיים, פיל, תיקן, זאבה, סוס, שמחשבותיהם אנושיות ורגשותיהם אנושיים ומיטיבים להמחיש לנו את זוועות המלחמה, את הרעב, החרדה, הבדידות.
"אם בסיפורי שבים ועולים בעלי חיים ובני אדם כחושים, אין זאת אלא משום שאני סבור כי זהו האמצעי הטוב ביותר להמחיז את תקופת המלחמה."
הבדידות שזורה לאורך הסיפורים. הילדה שננטשה על ידי אמה בשל מחלתה העלולה לסכן את כל קבוצת הנשים והילדים הנמלטים, הילד שמתחבא במקלט שחפר אביו ומשוחח עם אביו המת, בעוד אימו קרה וכועסת כל הזמן. מבחינה זו אין אלו רק סיפורי מלחמה, אלו סיפורים אוניברסאליים של בדידות קיומית, של אובדן של קשר אנושי, של אובדן והרס של כל מה שיפה וחשוב- משפחה, קהילה, עיר המגורים, הגאוה הלאומית.

סיפורי הילדים האלה, מיטיבים אם-כן להעביר את המסר: מלחמה היא דבר מחורבן, הרסני, ואין צד אחד שצודק, מול צד אחד מרושע, יש פשוט אנשים, בני אדם, ילדים, בעלי חיים, שנהרגים, נפצעים, סובלים.

אין תגובות: