יום שישי, 17 במרץ 2017

כוכב הלכת החמישי

כוכב הלכת החמישי – פרד הויל וג'פרי הויל
הוצאת כתר, 162 עמ'

היו קונווי הוא פיזיקאי, החוקר מערכת של כוכב המתקדמת לכיוון מערכת השמש שלנו, והוא מגלה את כוכב הלכת החמישי של אותה מערכת, ומכנה אותו בשם אכילס.
כעת מתארגנות שתי המעצמות, המערב, כלומר ארה"ב-אירופה מצד אחד והמזרח, כלומר רוסיה-סין מצד שני, ומכינות חלליות שיובילו ארבעה אסטרונאוטים מכל צד אל אותו כוכב לכת, יחקרו אותו ויחזרו לכדור הארץ עם התוצאות. צריך להזכיר שהספר נכתב בשנת 1962, כך שהמושגים של מירוץ החימוש בין המעצמות עדיין היו תקפים.
אם מישהו חושב שלכן הספר פג תוקף, כדאי לחשוב שוב: הספר מדבר על מצב של איחוד אירופי כלכלי, פוליטי ומוניטרי, שבריטניה החליטה שלא להשתתף בו. תחזית נאה ומדויקת מאד!
הספר לוקה בכמה פגמים מהסוג של לחשוב שאותו דבר שהיה ימשיך לקרות, לדוגמא מדובר על מידע הנאגר על כרטיסי ניקוב... מצד שני, הספר גם מספר על תחזית-אימה של המדען קונווי על עתיד שבו יהיה מחשב כלל עולמי כשבני האדם יהיו מחויבים להחתים כרטיס כל פרק זמן, והמחשב אוגר מידע על מקום הימצאו של כל אדם. אז נכון שהיום לא צריך להחתים כרטיס, אפשר להסתפק בסלולרי שלך כדי לדעת איפה אתה, אבל סה"כ תחזית אימה שאכן התממשה.
נחזור לסיפור- שתי החלליות ממריאות, והספר עוקב אחר המסע של כל אחת מהן, החלליות נוחתות על הכוכב אכילס, האסטרונאוטים מגלים כוכב נעים, שהאטמוספרה בו טובה, האוויר טוב ואף עשיר בחמצן, הכול מכוסה בדשא ירוק ורענן, ויש אגמי מים כתומים, אבל אין שום חיים רוחשים בעשב, שום בעלי חיים או בעלי כנף, ובוודאי שאין שום יצורים תבוניים. אחת השיחות בין שני אסטרונאוטים מרמזת על מה שכנראה מתרחש כאן: הדגים שוחים להם במים ולא יודעים עלינו שום דבר (עד שאנחנו אוכלים אותם. אז הם כבר יודעים עלינו הכול...). "מה" אומר אחד מהם "מה לו היינו כמו הדגים ההם, שוחים לנו בבריכה הקטנה שלנו ואיננו יודעים שיש משהו אחר קרוב אלינו."
חלק מהאסטרונאוטים נספים על פני כוכב הלכת לאחר שתקף אותם שיגעון מוזר, אלה שנותרו בחיים עושים את המסע חזרה ואינם מודעים, כמו הדגים בים, לקיומה של ישות תבונית מהם החוזרת עימם הביתה, אל כדור הארץ.
אשתו היפהפיה של המדען, שבגדה בו וניהלה רומן עם אחד האסטרונאוטים (וסייעה לו לקבל מקום על החללית), משתנה ומאישה יפה מאד אך טיפשה, הופכת להיות נבונה והגיונית. מה קרה לה?
הספר מעלה שאלה מעניינת על מהי זהות, מה זה ה"אני" שאנחנו מדברים עליו. מה היא הישות האנושית שמבחינתנו היא האדם? אנחנו כל כך עמומים בהגדרותינו לדברים היותר מהותיים של זהות, של עצמיות, של אישיות.

הספר, כמו ספר מד"ב טוב, מציב מראה מול האנושות, מתייחס לטבע האנושי, שמשחק על הפחדים של בני האדם, על אסונות גרעיניים, על מלחמות, על הטבע של מרבית האנשים לפגוש משהו חדש, ולפני שמבינים במה מדובר, קודם כל רוצים לשחק עם זה, לנסות לראות מה קורה אם מפעילים על זה כוחות שעלולים להרוס.

אין תגובות: