יום שני, 5 במאי 2014

אביגיל

אביגיל – אמנון ז'קונט

כתר, 269 עמ' הכוללים דברים מאת המחבר ועמודי הערות


" אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּׁמַיִם נִשְׁקָף" תהילים פה (יב).

עד כמה חשוב לנו לדעת את האמת? רוב בני האדם לומדים לחיות עם השקרים הקטנים, או הגדולים. להתפשר. לוותר על הצורך הפנימי שקיים בכל אדם לחיות לאורה המסמא ומרפא של האמת. לא כך אביגיל.
אביגיל, המרפאה, מלקטת עשבי מרפא ביערות שמחוץ לעיר צובה. האם הגדולה, אמא אדמה שולחת רמזים למי שיודע להאזין לה. אביגיל יודעת להבחין בפרטים קטנים שאחרים אינם מבחינים בהם, ולכן יודעת לפענח תעלומות.
והנה הונחה לפתחה התעלומה הנוראה מכל. בנה יותם נרצח בשנתו, ואביגיל איננה יודעת נחם, איננה רוצה להתאבל. היא רוצה להבין מה קרה. היא רוצה לדעת את האמת. היא יוצאת למסע שירחיק אותה מבעלה ומביתה, מהחברה שבה גדלה, מכל המוכר לה, כדי להשיג את האמת אודות מות בנה. "אני רודפת אחרי האמת והיא מתרחקת" היא אומרת. זהו מסע עתיר סכנות, שכן מעורבים בסיפור מאבקים פוליטיים, כוחות חזקים בחברה גברית שולטת שבה אין לנשים זכות דיבור.
למרות שחייה בסכנה, אביגיל איננה יכולה להרפות מהחתירה אחר האמת, כיון ש"אם אוסיף לחקור, אולי ימות גופי. אם לא אחקור – תמות נפשי."
אביגיל נוטעת על קברו של בנה שיח של שיכרון שחור "שידוע כי כל הטועם מפירותיו מאבד את יכולתו לשקר... מגופו של בנה, ששקר אופף את מותו, תצמח אמת."
מי היא אביגיל? אישה חזקה, פראית ולא נכנעת. מותו של בנה שכמעט גורם לה לאבד את הרצון לחיות, סוחף אותה למסע של נקמה, שיחזיר לה את חייה, החיים שלקח ממנה אותו רוצח.
היא רוצה להשיג את הצדק – לא זה שנשקף משמים, כי אם כאן בחיים אלה, בנקמה שתיקום במי שרצח את בנה. אבל האם היא מוכנה למה שיתגלה לה?
מה המחיר שאנחנו מוכנים לשלם עבור האמת? מתי, לעומת זאת, נסתפק בחיים קטנים, אבל כאלה שאפשר לחיותם?
עבור אביגיל, אין דרך להתפשר "יש אנשים שזקוקים לאמת כדי לנשום, ויש כאלה שנושמים היטב גם בבית מלא שקרים. אני מאלה שנמלאים אימה כשהם מגלים בסביבתם שקר."
 

זהו ספר מתח סוחף, כתוב היטב, הנטוע בעולם התנ"כי בתקופת השופטים. הסיפורים המוכרים לנו מהמקרא נשזרים לתוך תיאור חי ונושם של חיי היומיום בתקופה ההיא, בתוך פרשנות שונה ומסקרנת של ז'קונט. התחקיר המעמיק שביצע ניכר היטב בכתיבה ועם זאת, המידע הרב שוחרר לתוך הסיפור באופן שאיננו מעיק, ולהפך, משתלב היטב בעלילה ומאפשר ליצור את תמונת העולם העתיק שבתוכו מתנהלת אביגיל.  

אין תגובות: