יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

הורים משוחררים ילדים משוחררים

הורים משוחררים ילדים משוחררים
אדל פייבר ואיליין מייזליש
הוצאת ספרות עכשיו, 233 עמ'



הספר מוקדש "לכל הורה, בכל מקום, שמלמל אי-פעם לעצמו, 'חייבת להיות דרך טובה יותר !'"
שתי נשים כותבות על ההתנסות שלהן בעקרונותיו של פסיכולוג ילדים ד"ר חיים גינות. הן מספרות על הילדים שלהן, המשפחה והתהליך שהן עוברות בכנות, בהומור, בצורה מרתקת. 
החיים עם ילדים, ולא חשוב עד כמה מיומנים ההורים או כמה מקסימים הילדים, הם ענין מתיש ומביך עם קשיים וצרכים מנוגדים. המאמץ המתמיד להשפיע על ילד לעשות את מה שחיוני בעיני ההורה ומיותר בעיני הילד, יכול לדכא כל אחד. כל הורה מוטרד מאי-סדר, ומתקומם מול אסלה מעלה סירחון, ומול ילד שרובץ מול אחד מהמסכים (טלוויזיה, מחשב, סמארטפון) במקום להכין שיעורים. איך משיגים שיתוף פעולה של הילד בדרכי נועם, בלי להרצות הרצאות (שהילד יכנה "חפירה"), ובלי לאבד את השפיות?
אחד מהדברים הנחמדים בספר, הוא שהכותבות אינן מייפות את המציאות, הן מודות בכישלונות, הן מודות בעצם באפשרות שהורה יגיע לקצה גבול השפיות שלו ויהפוך לחולה-רוח צורח. אבל הן גם מספקות את 'ארגז הכלים' – פשוטים, יעילים, משמעותיים, כיצד להימנע מהסיטואציה הנוראית והמביכה הזו. הדיאלוג הפנימי שמתואר בספר מוליך אותנו דרך התהליכים המוכרים לנו, לתהליך החדש שמנסים להטמיע, לשיח הפנימי הנכון שמאפשר להוביל מחוץ למצב של הטירוף למצב של שליטה, ושל אפשרות באמת לחנך. איך לנהל את השיחות עם הילד במקום להיכנע להרגלי דיבור שמובילים אותנו שוב ושוב למבוי סתום.
חינוך ילדים מטרתו להראות לילד כיצד להיות בן אדם, יצור אנוש שמסוגל לנהל את חייו בחוסן נפשי. לשם כך צריך ללמוד שפה חדשה של מיומנות דיבור.
כשאנחנו מכירים ברגשותיו של הילד, נותנים לו אפשרות לבטא את התחושות שלו, במקום לנסות 'למחוק' אותן באמצעות הרגעה, ("לא קרה כלום, הכול בסדר"), אנחנו מאפשרים לו לפתח ביטחון בקול הפנימי שלו, ועל ידי כך להיות מוגן, בעל עוצמה לפעול על פי תחושותיו, ומסוגל להיות קשוב גם לאחרים.
שוב ושוב מדגישות הכותבות, האחריות של ההורה היא לא לאושרו של הילד, אלא לאופיו.

הספר מלמד את ה"שפה" של תקשורת בונה עם ילד, אבל תקשורת הרי לא מוגבלת רק למישור שבין הורה-ילד. ברגע שלומדים איך ליצור תקשורת נכונה, זה עובד בכל מישור, בכל מערכת יחסים, זוגיות, חברים, עסקים, עבודה. אחד הדברים היפים שהספר מבליט, הוא האופן שבו השינוי שחל אצל האם בעקבות המפגשים משפיע על כל המשפחה, ותורם לכל אחד מהילדים לשנות את אופן ההתמודדות שלו במסגרת החברתית ובבית הספר.

אין תגובות: