יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

קרבן אמצע החורף

קרבן אמצע החורף – מונס קלנטופט
פן הוצאה לאור-ספרי חמד-ידיעות אחרונות, 519 עמ'


בכריכה האחורית:
בשעת בוקר מוקדמת, בחורף הקר ביותר הזכור בשוודיה, נאלצת חוקרת המשטרה מלין פורס לצאת את דירתה החמה כדי לפענח מקרה רצח. גופה עירומה של גבר נמצאה תלויה על עץ ביער שמחוץ לעיירה לינשֶפּינג. כבר מתחילתו של הרומן ניצבת מלין בפני הרבה שאלות לא פתורות: מיהו התלוי? כיצד מצא אותו מוות שכזה? ומה פשר הפצעים המוזרים שעל גופו? מלין וצוותה חייבים לנסות לברר את האמת בקרב קהילה שמסרבת לחשוף את סודותיה, ולהתחקות אחר עקבותיו הקפואים של הרוצח אל הפינות האפלות ביותר של הלב האנושי.
***
"אם דוחקים את הרוע לפינה, הוא מכה..."
זהו ספר מתח שוודי אפל ומקפיא, שהגיבור הראשי בו הוא מזג האוויר הקפוא. הקור, השלג, מחביאים אך גם מביאים לביטוי את הרוע ההולך ומתגלה.
"הצינה מתיזה ניצוצות של זעם מחוץ למכונית. מעלות הקור כמו מתפתלות ברוח, משבים עזים מעיפים שלג מתוך הערימות המתות לצד הכביש, החומר ניתז בגלים שקופים אל השמשה הקדמית."
ובתוך הטבע הזועם והלא-חומל, מנסים מלין פורס, חוקרת משטרה, ועמיתיה לצוות החקירה, לפלס דרכם בקושי דרך רמזים שחושפים ובו בזמן מסתירים את האמת, שאליה הם חותרים.
איפה מסתתרת האמת? באפלה שמתחת לחזות החיצונית האנושית הרגילה. בנבכי נפשו של אדם. נפש שלא ידעה אהבה, האהבה הראשונית, הבסיסית, הנחוצה כל כך, אהבת אב ואם. זהו ספר מתח המתקדם בקצב איטי, כפי שמכתיב החורף המושלג, הכפור החיצוני, הבדידות של בני אדם בסביבה עוינת.
במקביל לחקירה, מתמודדים חברי צוות החוקרים עם נסיבות חייהם הפרטיות, הנפרשות גם הן בפנינו. מלין תוהה על אורח חייה, על האהבה המסתתרת ממנה. כיצד לגדל את ילדתה כך שתוכל להביא לביטוי את הטוב הבסיסי, שמלין מאמינה שנמצא בכל אדם, אם מאפשרים לו להתקיים, ומאידך, מבלי לגדול תמימה מדי, מוקפת אהבה עד כדי כך שלא תוכל להתמודד עם העולם שבחוץ, עולם שאיננו מחכה לאף אחד, "ובאי רצון רב מפנה לך מקום עמידה."
הקצב האיטי של הספר איננו גורע מהמתח ההולך ונבנה באיטיות, כי אם מיטיב להכניס אותנו לתוך עולם קפוא, לבן וקר שבו החקירה מתקדמת לאיטה, והחוקרים הולכים ומתמלאים חשש ככל שעובר הזמן, שמא לעולם לא יפתרו את התעלומה.
האירועים המתרחשים, איומים וחסרי חמלה אנושית בסיסית, מקבלים ביטוי בתיאורי הטבע הקשים:
"ענפים כמו נחשים, עלים ופטריות מרקיבות כמו עכבישים, וכמובן התולעים מתחת לכפות רגלייך, צבתות חדות החותכות בסוליות רגלייך. מי תלוי מהעצים? עטלפים, ינשופים, רוע חדש? האם הגיאוגרפיה של הרוע היא בליטות סלע קטנות וגאיות רדודות?"

בנוסף לכתיבה הלירית והסוחפת, גם הכריכה יפהפיה. מומלץ מאד.


אין תגובות: