יום חמישי, 5 ביוני 2014

עשרה בדצמבר

עשרה בדצמבר – ג'ורג' סונדרס
הוצאת כתר, 224 עמ'


עשרה סיפורים קצרים, כתובים בסגנון עכשווי, טורדי מנוחה, מעוררי חמלה.
נער עד לניסיון חטיפה של שכנתו וצריך להחליט כיצד לפעול. גבר צעיר עובר ניסויים בתרופות שמציפות אותו באהבה, תאווה, כושר מילולי ודיכאון. משפחה דלת אמצעים מקבלת כסף ומשקיעה אותו במסיבת יום הולדת ראוותנית כדי לשמח את בתם הבכורה, ובעקבות זאת, מסתבכים. מעביד כותב לצוות העובדים מכתב המפציר בהם לעבוד בשקידה ובמצב נפשי חיובי, ולא מדובר בעבודה של ניקוי מדפים בחנות. הסיפור האחרון שעל שמו נקרא הספר "עשרה בדצמבר" מספר על ילד עצוב מונע מגבר חולה לסיים את חייו, ועוזר לו להיאחז בחיים.
כל הסיפורים, חדים, חריפים, מצחיקים או עצובים, עוסקים באמיתות אנושיות בסיסיות. אהבה, יאוש, תקווה, משפחה, חיים ומוות, אכזריות, ניסיון לעשות את הדבר הנכון, חמלה, עבודה, מעמדות חברתיים וכלכליים. אכן, מעט קודרים אבל מלאי חמלה ומאד מאד אנושיים.
השאלות הבסיסיות של מהות ומשמעות נכנסות לסיפור לכאורה כבדרך אגב, באופן כתיבתו המרשים של ג'ורג' סונדרס.
חלק מהסיפורים כולל רכיבים לא 'מציאותיים', כמו שיטת הקישוט המקובלת אצל המעמדות הגבוהים, של הגינה הפרטית, באמצעות נשים (מאזורים עניים בגלובוס), שמחוברות במיקרו-חוט שמושחל דרך מוחן והן מרחפות בגלימות לבנות על מתלה בגינה הפרטית.
לפעמים חשתי צורך לעצור, לנשום, לתפוס מרחק מהמחנק שתופס בגרון, ומהמחשבה שמנקרת בך, שכל מה שכתוב בסיפור הוא מציאות חייה ונושמת, אם לא כאן קרוב אז היכן שהוא במקום אחר, מציאותי עד עצב, או עד אימה. אותה אימה שקיימת בסיפור טוב, שלופתת את הקורא ואומרת לו: תחשוב קצת......


אין תגובות: