יום ראשון, 3 בספטמבר 2017

מלחמת העולמות

מלחמת העולמות – ה' ג' וולס
ידיעות אחרונות , 222 עמ'

מה הסיכויים שמישהו יגיע לכדור הארץ מכוכב לכת אחר, נאמר למשל מהמאדים? אחד למיליון. ומה אם בכל זאת הם מגיעים לכאן?
מה אם מדובר בתרבות מפותחת בהרבה משלנו, מוחות מפותחים שבמהלך שנים של אבולוציה ויתרו על הצורך בחלקים רבים מהגוף שאנחנו עדיין מחזיקים בהם, כגון מערכת העיכול? ומה יקרה אם וכאשר יתרחש עימות בינם לביננו? מה הסיכוי שלנו לגבור על תרבות עליונה מאתנו במובנים כה רבים ולא רק מבחינת הטכנולוגיה?
"איש לא האמין בסוף המאה התשע-עשרה, כי עולמנו נתון לתצפית קפדנית ומדוקדקת מצד תבונות אדירות מזו של האדם, ועם זאת, בנות תמותה כמוהו. בעוד בני האדם עוסקים בענייניהם השונים, הם נבחנו ונלמדו, אולי באותה דקדקנות שבה בוחן האדם במיקרוסקופ את היצורים בני החלוף השורצים ומתרבים בטיפת מים. בשאננות אינסופית נעו בני האדם אנה ואנה על פני כדור הארץ, טרודים בעסקיהם, שלווים ובטוחים בשלטונם בחומר. אפשר שאינספור החיידקים מתחת למיקרוסקופ מתנהגים באותו אופן."
תמיד מקסים לראות דברים מנקודת מבט שמתרחקת ממה שבמהלך הרגיל קרוב מדי לחוטמנו וגורם למעורבות רגשית גדולה מדי. פרופורציות. כדאי לחשוב על זה בפעם הבאה שאנחנו מתרגזים על איזו שטות קטנה, נגיד על מישהו שלא אמר לנו שלום או מישהו שנדחף בתור לקופה.
כל אלו ועוד, בספר שנכתב בשנת 1898 ומעלה שאלות עכשוויות מאד, ובוחן את הפסיכולוגיה האנושית באופן רלבנטי לימינו אנו. אילו ערכים מוסריים יישמרו כיצד ינהגו בני האדם זה כלפי רעהו? מה ביצור האנושי שווה וחשוב שכדאי להיאבק על שימורו?

ברם, ביחד עם הכרכרות הרתומות לסוסים ותאורת הגז איבד גם הספר את הרלבנטיות שלו במידה רבה, שכן האפשרות שדברים כה מסעירים יתרחשו בפאתי לונדון, מבלי שמהלך החיים הרגיל יופרע בלונדון עצמה, עד לשלב שבני המאדים מגיעים לעיר עצמה, אפשרי רק בעולם ללא תקשורת ללא סלולר ללא אינטרנט....ויחד עם זאת.. המסר תקף אולי גם להיום: גם היום אנשים מעדיפים לעצום עין כלפי טרגדיות שמתרחשות מתחת לאף במקום אחר בעולם.

אין תגובות: