יום שישי, 10 באוקטובר 2014

החצי השני של הלילה

החצי השני של הלילה – שפרה קורנפלד
הוצאת זמורה ביתן, 261 עמ' כולל 9 עמודי מילון מונחים


הספר נפתח בערב חופתה של נערה בת 15 בשמלה שאולה, טלואה, שעברה מכלה לכלה בישיבה הקטנה שעל ההר. כבר בעמוד הפתיחה אנו מבינים שמשהו אינו כשורה. והשאלה נשאלת: איפה רעבי?
בסגנון מיוחד, בשפה שמשלבת עברית עם יידיש ואנגלית, יוצרת שפרה קורנפלד עולם ייחודי של בית מדרש לא שגרתי, נטוע ונאחז בצלע הר, מסתגר בתוך עצמו, עם חוקיו של רבי ("רעבי") אחד מלא כריזמה ואמונה. הרעבי ישרואל וייסגלס יצר קהילה מחמירה בכלליה, פרועה במנהגיה. פתחו של עולם, נקראת הישיבה, או פיסחוי של עוילם בשפתם. לאורך הספר נגלל בפנינו סיפורן של הדמויות המאכלסות את המקום, על מאווייהן הסודיים, הקשרים שבין האנשים, וגם הבדידות שמאכלסת את ההר, ואת חלק מאנשי הישיבה. חיי היומיום שלהם, וחיי חג ומועד.
מהר מאד נקשר ליבנו אל דמותה של הילדה-הנערה דבורה גרינאפל, זו שכפי שידוע לנו מתחילת הספר עתידה להיות כלה, אך בינתיים היא ילדה שהולכת וגדלה בהר, ובצד המשחקים עם הבנים, בטיפוס על גגות ועצים, היא מגלה עולם של ספרות חולין, שפותחת בפניה פתחים אחרים אל העולם מאלה של הישיבה. 
קראתי את הספר בעניין רב, ובחמישים העמודים האחרונים שלו אפילו במתח רב, גומעת את הדפים האחרונים כדי לברר אם יקרה או לא יקרה מה שלא רציתי שיקרה (אין ספוילרים).
יש ספרים שהולכים איתך הרבה אחרי שסיימת לקרוא. זהו ספר מסוג כזה.לפעמים אני עדיין תוהה מה עלה בגורלה של דבורה, ועוד אחרים על ההר הזה, אחרי שהספר הסתיים. קורנפלד היטיבה למלא את הספר בתכנים השייכים לעולם חרדי, הסגור בפני רובנו, ולעשות זאת באופן סיפורי, ולא דידקטי.

מומלץ מאד.

אין תגובות: