יום שבת, 26 באפריל 2014

בן וליילה פוגשים את סוקרטס

בן וליילה פוגשים את סוקרטס – לוסי אייר
הוצאת אחוזת בית, 285 עמ'


האם אפשר ללמד כל אחד לחשוב? לאהוב פילוסופיה? האם הפילוסופיה יכולה לשפר את החיים?
זו השאלה שמציב ספר זה.
מהותה של הפילוסופיה היא תהייה על פשר הקיום. הפילוסופיה היא "זכותו וחובתו של הפרט לתהות על החיים שוב ושוב ולא להירדם ולהיבלע על ידי המכניזציה של הקיום כשלעצמו". (גבריאל רעם).
איזו משמעות יש לחיים אנושיים ללא חקירה מתמדת וחשיבה?

מעבר לעולם שלנו ישנו עולם הרעיונות שבו מתקיימים להם בנחת הפילוסופים המתים. עושים פיקניק, מטיילים בגינה, מתחרים בסייף ובעיקר מתווכחים על רעיונות. סוקרטס הוא נשיא עולם הרעיונות. לודוויג ויטגנשטיין (פילוסופיה של הלשון, המתמטיקה והמדע) מציב בפניו התערבות. אם סוקרטס יצליח למצוא אדם אחד רגיל בעולם האמיתי, ולגרום לו לאהוב פילוסופיה, ולהגיע להכרה שחייו טובים יותר בזכותה, סוקרטס ינצח. אם יפסיד, יוותר על נשיאותו ובמקומו ימונה ויטגנשטיין כנשיא, אפשרות מעוררת חלחלה אצל חברי העולם הזה שמקווים מאד שסוקרטס יצליח כי ויטגנשטיין הוא, איך לומר זאת, בעל אישיות לא קלה.
ליילה, מזכירתו של סוקרטס, סטודנטית לפילוסופיה שנהרגה בתאונה בגיל 24 כי הייתה עסוקה במחשבות ולא שמה לב לדרך, מוצאת את בן. נער בן 15 שעובד בחופשתו במסעדה. היא מבקרת אצלו, נהנית מטעמו של צ'יפס אמיתי, ומשאירה לו כרטיס ביקור עם כתובת אימייל.
"ברוך הבא למציאות," אומר לו זקן מרושע בחלומו."כל מה שחשבת עד עכשיו שהוא אמיתי – כל פרט ופרט בחייך – לא היה אלא אשלייה." הוא ממשיך ומראה לו את המציאות, בן יושב בכיסא כשאל ראשו מחוברים חוטי חשמל כשהמכשיר שולט בכל מחשבותיו ותחושותיו. איזכור ל"מאטריקס" שגורם לנו לשאול את עצמנו, האם אנו שולטים בחיים שלנו, כל עוד קיבלנו דברים כמובנים מאליהם, כל עוד לא חשבנו, שאלנו את עצמנו שאלות.
דלת נפתחת לבן אל עולם הרעיונות בתוך ארון המגבות שבמסדרון דירתו. סוקרטס מסביר לבן, שהעניין בפילוסופיה הוא לא לאסוף עובדות ותשובות, אלא להצליח להציב שאלות, להתמודד עם רעיונות, להטיל ספק בהנחות שלו לגבי העולם, ולשמור על ראש פתוח.

בן מתחיל לבקר בעולם חדש עבורו, שבו מתקיימים דיונים בסוגיות פילוסופיות מהותיות. האם אפשר לסמוך על הנתונים שמספקים לנו החושים? האם יש ביכולתנו לעמוד על טבעה האמיתי של המציאות? מה תכלית החיים ומה קורה אחרי המוות? מה בין רוח וחומר? האם אנחנו יכולים לתפוס את החוויה הפנימית של הזולת? את המשמעות שהוא מייחס למילים ששנינו אומרים כאילו משמעותן מוסכמת וזהה עבור שנינו? מהו 'אושר'? כשאני אומר 'אני', למה אני מתכוון? איך מנתחים סוגיות מוסריות, לפי הכוונה או לפי התוצאה? האם יש אמת-מידה מוחלטת לכללי מוסר? האם יש לנו רצון חופשי?

בינתיים, בעולם האמיתי, בן מגלה שלא כל כך פשוט להיות בן 15 ששואל שאלות פילוסופיות ותוהה על משמעות החיים, במקום לבעוט בכדור לשער, למשל. הוא מתקשה למצוא מישהו לשוחח איתו על השאלות שעולות בו.
זהו ספר מעניין וחמוד מאד, מצחיק ומקורי. הסקירה של רעיונות פילוסופיים בספר קטן כמובן שאיננה יכולה להיות נרחבת מאד, אבל עם זאת, נעשית היטב ומאפשרת הצצה לעולם זה, או תזכורת קטנה למי שמכיר אותו. סיפור המסגרת וההתמודדות של בן עם חייו ועם השאלות שהתחילו להיוולד בו, מעניין לא פחות מהסוגיות שנדונות בעולם הרעיונות, וגם האישיות האופי של הפילוסופים מתוארים בחיות רבה.

לוסי אייר זכתה לשבחי המבקרים על ספרה, לא רק בזכות ההומור והמקוריות של הסיפור, אלא בשל האופן המכבד והמעמיק שבו היא עוסקת בעולם הפילוסופיה.



אין תגובות: