יום שבת, 7 בדצמבר 2013

שעת העקרבים

שעת העקרבים – מארק קרייבסקי
הוצ. כתר, 259 עמ'


תמצית הספר, מדף ההוצאה:
סגן ראש המחלקה הפלילית, היועץ אַבֶּרהארד מוֹק, חשב שראה כבר הכול, אבל מותה של  הברונית פוֹן דֶר מַאלטֶן שינה את התמונה. הברונית הצעירה נאנסה ונרצחה, בבטנה המרוטשת התרוצצו עקרבים, ובדמה נכתבה כתובת מאיימת בשפה לא מוכרת על דופן קרון הרכבת שבו התגלתה גופתה.
מוק, נחוש להצביע על הרוצח ומובל בלא ידיעתו על ידי הגסטפו המתחזק, קובע כי היהודי איזידור פרידלנדר הוא האחראי למעשה. אך הרוצח האמיתי עדיין לא נלכד - ואל מוק מצטרף העוזר לענייני פלילים במשטרת ברלין, הֶרבֶּרט אנוואלדט, אלכוהוליסט בשלבים הראשונים של התמכרותו. על השניים מוטלת כעת משימה מסוכנת מאין כמוה, והם עתידים לגלות כי החיה האכזרית מכול היא האדם.
שעת העקרבים הוא הראשון בסדרת הבלש פרי עטו של הבלשן והסופר הפולני המצליח ועטור הפרסים מארֶק קרַיֶיבסקי, שגיבורה הוא אברהארד מוק. עלילת הספרים מתרחשת בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה בעיר הפולנית ורוצלאב, שנקראה באותה עת ברסלאו.
"תוספת ססגונית, אינטליגנטית ומקורית לקאנון ספרות המתח" - Financial Times
"מעריצי המותחן המורכב הזה יחכו בכיליון עיניים לשאר ספריו של קרייבסקי" -Independent
זהו ספר מתח אינטליגנטי, המתרחש בתקופת מלחמת העולם השנייה בתחילת שנות ה-30. חקירת הרצח המסתורי והאכזרי שיש בו סממנים מיתיים, מתערבבת עם תהליך עליית הנאצים לשלטון ואנו מקבלים נקודת מבט על התקופה, שונה ממה שאנחנו רגילים לראות.

הנה מה שקורה במאי 1933 במחלקה הפלילית בברסלאו: (שאחרי מלחמת העולם השניה עברה לפולין ונקראה וורוצלב(:
"
היועץ לעניינים פליליים מצא את עצמו במצוקה קשה. זה לו כמה חודשים שהוא עוקב אחר השינויים המדאיגים המתחוללים במשטרה. הוא ידע שרבים מתייחסים עתה בבוז לאחד המעולים שבאנשיו, היינס קליינפלד היהודי; אחד השוטרים, שהתקבל רק לאחרונה למחלקה הפלילית, אף סירב לשתף פעולה עם קליינפלד - ועקב כך הופסקה העסקתו תיכף ומיד; אך כל זה התרחש בתחילת ינואר. עתה לא היה מוק בטוח שהיה מפטר במהירות שכזאת את הנאצי ההוא. הרבה השתנה מאז. ב-31 בינואר התמנה הרמן גרינג לשר הפנים ולאחראי על כל המשטרה הפרוסית."

הנה מה שמנהל המחלקה הפלילית בברסלאו חושב על ראש הגסטפו בעיר זו כעבור כשנה, בחודש יולי 1934:
"
קראוס הוקיר מעל לכול שירי לכת צבאיים וחיי משפחה יציבים. מוק חש שאט נפש למחשבה על האדם הזה, שהיה רוחץ כפיו בדייקנות ובשיטתיות מדם האסירים שעינה במו ידיו כדי להסב לאחר מכן לארוחת צהריים משפחתית."

מי שדוחף את ניהול החקירה כדי למצוא את הרוצח האמיתי, הוא אביה של הברונית שנרצחה, אדם רב כוח ובעל מהלכים גם בין ראשי האס אס בברסלאו. כוחות רבים ושונים מושכים את החקירה לכיוונים שונים, ובעיקר מנסים למנוע את פתרונה. בניגוד למצופה, הפתרון לתעלומה לא יאפשר סגירת מעגל קלאסית, אלא יגרום לייסורים רבים לכל המעורבים בה.
הספר מתנהל בקצב איטי, עוקב בסדר כרונולוגי (כל קטע מתוזמן למיקום, יום בשבוע, תאריך ושעה) אחר האירועים, מהלך החקירה, התהליכים הנפשיים של החוקרים, הזוועות שהם נתקלים בהן. יש בספר תיאורים לא קלים לקריאה, כדאי לציין זאת.
העיר ברסלאו מתוארת לפרטיה בספר, אווירת התקופה עוברת באופן אמין, התנהגותן של הדמויות בסיפור מקבלת רקע פסיכולוגי וביוגרפי באופן שמעניק להן נפח.
בסיכום, כפי שהתחלתי: ספר מתח אינטליגנטי ומומלץ מאד.


אין תגובות: