יום רביעי, 24 באפריל 2024

מדריך האסטרונאוט לחיים על כדור הארץ

מדריך האסטרונאוט לחיים על כדור הארץ – כריס הדפילד

מודן, 283 עמ'

 



כותרת המשנה של הספר: "מה לימד אותי המסע לחלל על תחכום, נחישות ומוכנות לכל מצב".

זה לא שכל מי שקורא את הספר יוכל להפוך לאסטרונאוט. זה גם לא שכל מי שקורא את הספר יהפוך להיות מתוחכם, נחוש, ומוכן לכל מצב. אבל כמה דברים קורים כשקוראים את הספר הזה. אחד, אפשר להבין כמה הרבה הרבה הרבה יותר מורכבת ולא פשוטה העבודה של אסטרונאוט לעומת מה שחשבנו, אם בכלל חשבנו על זה.

שניים, זה הרבה יותר מפחיד ממה שחשבנו, להיות אסטרונאוט. עזבו אותי אני רוצה להישאר עם הרגליים על האדמה. תכלס, גם לא רוצה לטפס על הרים גבוהים ולהתבונן אל התהום ולא רוצה שהיא תתבונן אלי חזרה (ותודה, ניטשה).

שלוש, הספר הזה ממש גורם לקורא (או לפחות לקוראת המסוימת הזו) להעריך מאד את החיים, ואת כל מה שאפשר לעשות בהם.

תראו את זה:

"בוקר אחד התעוררתי ועלתה בי מחשבה משונה: הגרביים שאגרוב כעת יהיו הגרביים שאגרוב כשאעזוב את כדור הארץ. הרעיון הזה נראה לי ריאליסטי וסוריאליסטי בעת ובעונה אחת, כמו חלום מוחשי במיוחד. התחושה הזו התגברה בארוחת הבוקר, כשצלמי העיתונות דחפו זה את זה כדי לצלם תמונה טובה, כאילו הייתי אדם שנחרץ גורלו וזוהי סעודתו האחרונה... רגע האמת הגיע. החליפה חייבת לתפקד באופן מושלם – בזכותה אשאר בחיים ואוכל לנשום אם לחץ האוויר במעבורת יצנח לפתע בריק של החלל – כי זה לא תרגיל. היום אני באמת עוזב את כדור הארץ"

והדבר הרביעי ובעצם החשוב הוא זה. הדפילד מעיד על עצמו שהוא לא נולד להיות אסטרונאוט. הוא היה צריך לעבוד בשביל זה, ולעבוד קשה. עכשיו, כל דבר שהדפילד מספר שנאבק, השקיע מאמץ, אנרגיה, זמן, לימוד, ועוד לימוד ועוד לימוד, ומאמץ להצטיין כדי להיבחר לתפקיד, זה המאמץ שכל אחד מאיתנו רוצה להשקיע אם אנחנו רוצים להגיע להיות את מה שאנחנו רוצים להיות.

בדרך לחלל הדפילד מספר שלמד איך לחיות חיים טובים ומאושרים יותר על פני כדור הארץ. איך לצפות בעיות כדי להקדים תרופה למכה, איך להגיב ביעילות במצבים קריטיים, איך לנטרל את הפחד, להישאר ממוקד, איך להצליח.

והוא מספר, בכנות סוחפת ובפרטים מרתקים, את היומיום של אסטרונאוט על כדור הארץ, בדרך להפוך להיות 'אסטרונאוט'. ואת החיים בחללית קטנה ששטה בחלל.

רגעים קטנים קסומים ורגעים של תקלות ופחד, ורגעים של פשוט דברים קטנים ומעצבנים שקורים בסביבה אנושית דחוסה.

הסוד הוא לנסות ליהנות מהדרך. אומר הדפילד. כזה פשוט, וכזה חכם.

אין תגובות: