יום רביעי, 17 באפריל 2013

להיות ג'ון מלקוביץ






תמיד רציתי לדעת איך זה להיות מישהו אחר. לא משנה מי. ראיתי מישהו יושב בבית קפה, מה הוא חושב? מישהי הולכת ברחוב, מה היא מרגישה עכשיו? ורציתי לראות מה קורה בבתים, בכל הבתים.

כשהייתי קטנה הייתי הולכת לי לאט, חולמנית, מביטה בחלונות הבתים, בוחנת את מעט הפרטים שאפשר לראות מבעד לחלון. מנורה, או ספה, החלק העליון של עציץ, או וילון. מנסה לדמיין את החיים בבית הזה, את ההוויה של לחיות בבית הזה. מה קורה שם עכשיו? ריחות של בישולים באוויר ואני מדמיינת את האישה שעומדת ומטגנת ביצה, חותכת ירקות, מושיבה את הילדים לארוחת ערב. חיים מסודרים, מאורגנים, בשבע בערב יושבים לארוחת ערב.
בנסיעה באוטובוסים קיבלתי נקודת ראייה יותר גבוהה אל החלונות. בחנתי את העיצוב שהחלון מאפשר לראות, איזה חלון מואר? מי חי שם? איפה הוא נמצא עכשיו, כשלא רואים אותו בחדר הנשקף בחלון?

אבל בעיקר רציתי לדעת מה קורה "בתוך" האנשים. ממש עכשיו, כשאני מביטה בו, או אפילו מדברת איתו, מה עובר לו בפנים. אילו מחשבות מתרוצצות לו בראש, מה מטריד אותו או משמח אותו, מה גורם להבעת הפנים שאני רואה על פניו, מה באמת מעסיק את תשומת לבו הפנימית. רציתי להיכנס לתוכם של אנשים.
כשהיה מדובר בחברים טובים, הייתי לפעמים מצמידה את המצח שלי למצח שלהם ומנסה לדמיין שאני עוברת דרך המסך הזה ונכנסת לתוך הראש שלהם, מרגישה איך זה לחיות בתוך העור שלהם, מה מתרחש שם.
כשלמדתי בשיעור תנ"ך בספר שמואל א' את הפסוק: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל: אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ, כִּי מְאַסְתִּיהוּ; כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם, כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב", אמרתי לעצמי: זהו בדיוק. זה מה שרציתי, לא לראות את החיצוני, את מה שהעיניים מאפשרות לנו לראות ומסתירות מאיתנו את מה שבאמת חשוב. רציתי לראות ללבב, כמו ה'.
כמובן שזה הוביל להרבה שיחות נפש, שיחות על מהות, ובאופן כללי מה שהיום קוראים "חפירות".

אבל מהר מאד גיליתי שהדרך הכי טובה להיכנס לראש של אנשים אחרים, היא פשוט לקרוא ספרים. הסופר מגלה לי את כל מה שאי אפשר לראות, או שאנשים מסתירים בכוונה. מה באמת הם חושבים מאחורי המילים שלהם, מה הם מרגישים בתגובה למשהו שאמרו להם, או באופן כללי איך הם מתנהלים בתוך הגוף שלהם, לאורך החיים שלהם.
אז בלעתי ספרים בזה אחר זה, לומדת עוד ועוד אנשים, גומעת את הפסיכולוגיה של כל האנשים שעברו דרך חדרי הקטן, כמות עצומה של אנשים. ילדים, מבוגרים, בכל הגילאים, צבעים, מקצועות ותפקידים. כל מיני גווני אופי והתנהגויות, מחשבות ורצונות. ועברו בחדרי גם מכשפות ויצורי דמיון מופלאים ויצורים מכוכבים אחרים. או בני אדם שחיים בכוכבים אחרים, מסתגלים לתנאי החיים שם, והשוני משפיע על דרך המחשבה שלהם. יש סיפור מרתק של אסימוב "הלילה הגווע" בספר "מחר כפול תשע". ארבעה חברים נפגשים כעבור עשר שנים, שבהן כל אחד מהם בנה את הקריירה שלו בכוכב לכת אחר. כל אחד מהם התרגל להתנהל בעולם בעל חוקיות משלו, כוח כבידה אחר, אורך לילה ויום אחרים. החקירה הבלשית שמיועדת לגלות מי מהם ביצע את הפשע, מתבססת על הפסיכולוגיה של כל אחד מהם שנולדה במקום שבו בילה את עשר השנים האחרונות בחייו.
ואני תוהה, איך המקום שבו אני גדלה, הארץ, המדינה, העיר, הבית, השפיעו עלי?

שמי אירה יעקב, אני גרה בתל אביב ואוהבת לגור בה, יש לי שלוש בנות מקסימות ומיוחדות, עורכת דין במקצועי ואוהבת לקום בבוקר לעבודה. אני גם כותבת, ובכלל מאז ומתמיד המילים הן כלי העבודה שלי, כך במקצוע וכך גם בשעות הפנאי. אני מאד אוהבת לקרוא, ואוהבת לכתוב ולהמליץ על הספרים שקראתי. בבלוג הזה אספר לכם על ספרים שנהניתי לקרוא ולפעמים גם על אלה שלא כל כך. 

14 תגובות:

שירז אריאל אמר/ה...

נהדרת שכמוך, המשיכי כך!
שירז

אירה יעקב אמר/ה...

תודה רבה שירז!
מעריכה את זה (:

אנונימי אמר/ה...

ואו כאילו קראתי עכשיו את עצמי חוץ מהקטע של הספרים כי כפי שאת בטח זוכרת את הוידויי שלי בכיתה שנאי לא קוראת ספרים אבל מאדו היתי רורה להפתח לעולמות חדשים כמוך דרך הספרים וללמוד דברים חדשים.
אני מאוד מזדהה עם מה שכתבת ומתחברת לעניין הזה להיות במקום אחר לחיות חיים אחרים לכמה זמן,ולנסות להבין את פנימיותו של כל אדם ולמה כל אחד מתנהג איך שהוא מתנהג בכל מצב בחיים וביום יום,רציתי להיות פסיכולוגית כשהיתי קטנה וגם אחות מוסמכת אבל זה לא הצליח לי כי אין לי בגרות מלאה ואני צריכה להשלים וזה סיפור כי אני היפרקטיבית.
ובכלל כל אדם הוא עולם ומלואו וזה יפה שלדעתי שאת אוהבת אנשים וספרים כי בצורה הזו את נפתחת לעוד עולמות שלא הקראת והופכת להיות רגישה ואכפתית לסביבה יותר ויותר,ואני בטוחה שת כזו כי אם לא היית כזו לא היית מתעניינת באנשים,ולגבי אני לא בטוחה למה אני אולי פשוט סקרנית מלידה ואוהבת לנתח כל דבר ולחקור כל דבר.
אני אשמח לבקר בבלוג שלך ואפילו אשים אותו במועדפים שלי במחשב כדי לדעת ממך אילו ספרים כדאי לי לקרוא.
אירה אני מאוד מודה לך על הבלוג הזה ומודה לך שפתחת בפנינו עוד צד מקסים באישיותך שלא הכרתי עד היום.
ועוד דבר לא כל אדם יכול באמת לדעת מה עובר לכל אחד בראש ומי הוא באמת האדם הניצב מולו ואפילו אחרי רושם ראשוני טוב ורע.
אני חשובת שרק אלוהים יודע מי הוא באמת האדם ואת פנימיותו האמיתית והאדם עצמו.
אבל אם אדם אחר מגלה את האמת הפנימית של האדם הניצב מולו זה קסם בעיני.
ממני מילה חברתך לכיתה. :)

אירה יעקב אמר/ה...

מילה תודה על תגובתך הכנה והרצינית, אני שמחה שנהנית מהפוסט ומקווה שתמשיכי ליהנות גם מהפוסטים הבאים, אדאג לעדכן אותך

Unknown אמר/ה...

מקסים אירה.

ותודה לך, שהרי עכשיו יש לנו עוד מקום קטן להתמכר אליו בזמן הלא פנוי שלנו.

נראה לי שניפגש פה הרבה. איזה כיף.

אנונימי אמר/ה...

מהכרות איתך מספר שנים זה התבקש כבר מזמן אירה.
הרי הכרנו בגלל...ספרים.
מקסים.
אני צופה גדולות לבלוג שלך.
אני תמיד רציתי להיות ג'יין אוסטין...או לפחות אחת הגיבורות, ליזי בנט למשל :)
ארטי

אירה יעקב אמר/ה...

תודה דרור, יהיה נחמד להיפגש (גם) כאן!

אירה יעקב אמר/ה...

תודה ארטי יקרה, אני בהחלט חושבת שאת יכולה לכתוב כמו ג'יין אוסטין, או לפחות כמוך, ונהדר.
את יודעת כמובן, שלא באמת רציתי להיות ג'ון מלקוביץ', זה רפרנס לסרט :)

chaimtr אמר/ה...

אנחנו מצפים כבר המון זמן לבלוג הזה, נמשיך להיות במעקב.
CIA
(mChaim In Ahh.. Jerusale,)

אירה יעקב אמר/ה...

הי חיים, המון תודה, חיכיתי שתגיב, האמת, ואשמח להמשיך לשמוע את התרשמויותיך מהפוסטים הבאים..

אנונימי אמר/ה...

אירה יקרה
ברכותי !!!! המון המון.
אהבתי את שכתבת.
והרי אני, ולא רק, קוראים כבר זמן רב את שאת כותבת.
מיותר לי לומר כי תמיד תמיד אני נהנה מכתיבתך.
שמח שהכרתי אותך וכי אנו גם חברים בפורום ספרים מיוחד מאד.
וגם את מאד מיוחדת.
בהצלחה !!!

אירה יעקב אמר/ה...

וואו, תודה אנונימי. אני חושבת שאני מנחשת מי אתה, איש יקר, המון תודה, באמת גם אני שמחה להיות חלק מפורום הספרים המיוחד ההוא, ובכלל, על כך שהספרים מחזיקים חלק כל כך חשוב בחיים שלי, כיון שהם תורמים לי, ומעשירים אותי, ובגדול

Unknown אמר/ה...

פשוט מקסים אירה! מיד כשנכנסים העיצוב כל כך מזמין ומכניס לאווירה, הצבעוניות והתמונה השלווה. ואז הכתיבה שלך הכל כך זורמת ואינטימית שמיד מחברת אל עולמך הפנימי הקסום. ממש כיף לקרוא!נשארתי עם תחושה נעימה וביתית :)
טללית

אירה יעקב אמר/ה...

הי טללית, כייף לשמוע! ועוד ממוסיקאית מוכשרת שמנגנת בכלי כל כך אינטימי כמו צ'לו. אכן, זה הרעיון שהרי קריאת ספר היא עיסוק כל כך אינטימי, שביני לבין עצמי, ויחד עם זאת מחבר אותנו לעולם שהרבה יותר גדול מאיתנו